čtvrtek 1. září 2016

Porucha aneb jak jsem dojel

Včera mi na kraji Düzce motorka vypověděla službu, prostě nechtěla jet dál. Uprostřed velké křižovatky plné aut. Byla to docela sranda, jak na mě všichni troubili a objížděli mě, když jsem ji tlačil ke krajnici. Příčinu jsem zjistil poměrně rychle - prasklé lanko spojky. Takže jsem nemohl řadit. Respektive mohl, ale bez spojky to jde docela blbě a převodovce se to většinou moc nelíbí.

První věc, kterou jsem se rozhodl udělat, bylo dát si ve vedlejším bistru kafe a rozmyslet další postup. Nejspíš proto, že jsem v tu chvíli myslel na jiné věci, než byla káva, objednal jsem si omylem snídani. Tak to bude dnes už druhá. Moc jsem protestovat nemohl. Navíc ten plný stůl jídla vypadal moc hezky a já jídlo nikdy neodmítám. Zhruba ve chvíli, kdy jsem se vypořádal s míchanými vajíčky s klobásou a pustil se do oliv a rajčat se sýrem, vidím přijíždět někoho na motorce.


Shánění servisu a cyklo lanka

Vybíhám se hned zeptat, kde je servis. Pán neumí ani slovo anglicky. Nic co by mě zaskočilo. Ukazuji rukama. Vymontovává lanko a pryžovou hadičku a že mám jet s ním. Trochu rychlý sled událostí, a co věci? Nechávám je všechny na motorce. Snad mi je Sezer, prodavač grilovaných kuřat pohlídá. Vyrážíme. Je neděle, všechny servisi zavřené, objeli jsme jich pět včetně několika cyklo obchodů. Nakonec jsme koupili cyklo lanko, k tomu nám pán v dílně vyrobil ve stylu “do it yourself” koncovku a jedeme zpět. Bez helmy s větrem ve vlasech, pohoda. Trvalo to asi tři hodiny. Nerozumíme si absolutně nic. Pán se překvapivě zručně pustil do opravy a za chvíli bylo hotovo.

Mezitím přispěchal na pomoc další pán. Vždycky žasnu odkud se ty lidi berou. Najednou je jich kolem nás asi pět. Motorka jezdí, je to velmi provizorní, ale funkční a nyní budu schopen dojet do několik kilometrů vzdáleného servisu Honda.

Na koleně za karton cigaret

Kupuji jako odměnu kartón cigaret, za což dostávám ode všech vynadáno se slovy, že je to moc. Prý bohatě stačí řici děkuji, možná jedna krabička. Prodavač mi to téměř odmítl prodat. Pan opravář/zachránce je ostatními důrazně pokárán a skoro zlynčován za to, že to chce přijmout. Ale jednou jsem něco řekl, tak jsem mu ten kartón koupil a on si ho bez okolků vzal. Ostatní na to, že jsem blázen a že nemám takhle utrácet. Velmi zajímavé. Nicméně jsem u nich stoupl v ceně a ten pán chudák asi trochu poklesl. Já to beru z našeho evropského pohledu. Pomohl mi a to zásadně, bez zištných úmyslů a strávil tím půl dne. Ale oni zde fungují prostě jinak.

V autorizovaném Honda servisu - zdarma i s obědem

Dnes v servisu Honda se z pana opraváře vyklubal majitel, který nejen že opravil a zkontroloval i to, co nemusel a nic za to nechtěl, ale ještě mi koupil oběd, dali jsme cigaretu a poseděli u čaje. Seznámil mě s celou rodinou, zachránil před výkladem Koránu a popřál šťastnou cestu. Docela hustý.











Žádné komentáře:

Okomentovat